Linnavalitsus on samuti vahepeal haisu problemaatikaga ennast paremini kurssi viinud. Näpuga seaduste rakendusaktides järge ajades on ametnikud saanud jälile, mida haisuvaba tehas juriidika keeles tähendab. Ka 54 ööpäeva aastas või 3,5 tundi ööpäevas haisev tehas on seaduse mõistes haisust prii. Riiklikud normid on selle koha pealt täpselt nii lõdvad. Juriidiliste peensustega tutvumine paneb Klaasi veel rohkem eriplaneeringus kahtlema. Õiguslikes küsimustes on linnavalitsusel sisemine ressurss olemas, kuid haldusreformi tõttu on vastavatel ametnikel valimiste eel ja järel käed-jalad täis tööd pakilisemate teemadega. Mölder, kes linna esindajana tselluloositehasega seotud juriidilisi dokumente analüüsis ja koostas, usub, et arendajad valisid omavalitsuste jaoks hektilise perioodi idee avalikustamiseks teadlikult. „Tänu sellele, et vaidlustati konsultandi riigihange, võitsime aega juurde. Muidu oleks see tehtud enne valimisi vaikselt ära. Eesmärk oli viia menetlus läbi ülikiirelt.“
Juristide abiga vahendatakse Klaasile kogu eriplaneeringu küsitavusi täis kronoloogia. Alates ministeeriumide omavahelisest kirjavahetusest, mis piirab asukoha Emajõega, kuni eriplaneeringu algatamisel hea õigusloome tava eiramiseni. Viimane oleks eeldanud otsuse saatmist kooskõlastusringile planeeringuga seotud omavalitsustes, Est-Fori tehase puhul seda aga ei tehtud. Tselluloosisaaga on lugu usaldusest ja selle kadumisest. Kild killu haaval mureneb Klaasi usk, et riik on suuteline arendajate ärihuvisid kuidagi tasakaalustama, rääkimata Tartu jaoks spetsiifiliste huvide esindamisest. Riiklike dokumentide metaandmetega tutvudes leiab Jüri Mölder järjepanu jälgi arendajaid nõustanud advokaatidest. Tekib kahtlus, kui suur osa dokumentidest on üldse ministeeriumis kokku pandud? Kes seda protsessi tegelikult juhib?
Kahtlused saavad hoogu juurde volikogu komisjonide ühisistungil, kuhu olid esinema kutsutud nii rahandusministeeriumi kui keskkonnaministeeriumi esindajad. Ametnikud, kes oma tööülesannetest tulenevalt olid seni Est-Fori projektiga tegelenud. „Räägiti standarditest ja nendele vastamisest, kuid me ei näinud süvenemist Tartu kui ülikoolilinna jaoks määrava tähtsusega probleemidesse,“ meenutab Lauristin. Siirast murest kantud küsimustele formalistlike vastuste andmine tekitas küsijates trotsi. Veelgi hullem, jääb mulje, et ametnikud ei saa ise ka päris täpselt eriplaneeringu protseduurist aru. Tamme mäletab kohtumisest Powerpoint-esitlusi, kuhu olid kenasti välja joonistatud planeeringu eri etapid, mille vahel reaalsuses puudusid selged piirid. „Nad ei suutnud seda hirmu maha võtta, et see on ühesuunaline toru või hullumaja koridor, kus sul on ustel lingid ainult ühel pool.“
Liitlasi ministeeriumid linnavolinike seast juurde ei võitnud. Vastupidi, komisjonide ühisistungil kombitakse maad ka selle osas, kas juriidiliselt oleks võimalik eriplaneeringu menetlemine riigilt üle võtta. Väideti, et selles faasis on see võimatu. Alternatiivina käidi välja apelli ettepanek protsessiga otsast peale alustada, nii et linn oleks algusest peale partnerina kaasatud. Ametnikud raputavad taaskord pead. Volinikele hakkab koitma, et puudub variant linna kaasamiseks protsessi juriidiliselt võrdse osapoolena. Kohalikule omavalitsusele seaduse järgi reserveeritud volitused olid aga selgelt liiga piiratud.
Seega on liigne lihtsustus väita, et Klaas hakkas 22. veebruaril jonnima lihtsalt poliitilise kapitali suurendamiseks. Linnavõimu käsutuses olid teadlaste esialgsed riskihinnangud, õiguslik analüüs omavalitsuse võimalustest planeeringu menetluses osaleda ja ülevaade arendajate senisest mõjutustegevusest, oma silmaga tuvastati ametnike ebapädevus. Linnavõim pidi otsustavalt sekkuma, sest kadunud oli usaldus, et eriplaneeringu käigus tahetakse tehasele siiralt ja ausalt leida kõige parem asukoht. Linnapea avaldusest üksi jäi väheks. Küpseb arusaam, et ka Tartu linnavolikogu peaks tehasega seoses jala maha panema.
Möldrile tehakse ülesandeks koostada deklaratsioon, mis plaanitakse 7. märtsi istungil vastu võtta. Oluline on deklaratsiooni taha saada kõik volikogu fraktsioonid, et näidata Tartu ühtsust. Seega peab Klaas eriplaneeringu katkestamise idee maha müüma ka teistele kohalikele reformierakondlastele. Mitmed neist on ettevõtjad, kes parema meelega distantseeruksid Klaasi viimastest väljaütlemistest. Klaasi veenmistöö kannab vilja, kuid tegemist pole kaugeltki ühehäälse otsusega. Apelli liikmete väitel tuli Klaasil isegi rohkem mõjutustööd teha oma koalitsioonipartneri ridades. Keskerakonna jaoks oli tegemist Ansipi-momendiga, st kohalik harukontor sõdimas vastu parajasti riiki tüürivale erakonnaladvikule. Aadu Must linnavolikogu esimehena laskmas põhja projekti, millele tütar Kadri majandus- ja taristuministrina oli oma õnnistuse andnud. Siiski veri ei olnud seekord paksem kui vesi. Kahtlevaid hääli leidus aga igas erakonnas. Mõni kahtlejatest otsustas deklaratsiooni poolt hääletada üksnes parteiliini järgimiseks. Põhimõttekindlamad eriplaneeringu pooldajad jäid 7. märtsil kas üldse koju või lahkusid enne hääletust saalist. Kokku hääletas deklaratsiooni poolt 33 saadikut volikogu 49 liikmest. Vastuhääli polnud. Fraktsioonis vastu võetud otsuse saboteerimine oleks näidanud poliitilist kultuuritust.
Miks 7. märtsi avalikku istungit vaja oli, kui hääletustulemus oli juba kokku lepitud? Maratonistungil ettekandega esinenud Siim Kiisler nimetab seda show-ürituseks. Seda kinnitavad mulle ka mitmed volinikud. Show’d oli vaja, et linna seisukoht jõulisemalt kuuldavaks teha. Kuna kohapeale oodati palju pealtvaatajaid, koliti Tartu raekoja saalist avaramasse Dorpati konverentsikeskusesse. Sellele vaatamata oli hilinejatel istekoha leidmine keeruline. Oli neid, kes seisid kõik seitse tundi püstijalu. Publikus valitses kergelt eksalteeritud meeleolu. Meelepärastele väljaütlemistele aplodeeriti, vastumeelseid seisukohti tervitati naerupahvakuga, paljuks ei peetud ka vaherepliike. Volikogu esimees oli sunnitud korduvalt auditooriumi korrale kutsuma.
Kammertooni kogu üritusele annab avaettekanne. Aadu Polli alustab retoorilise küsimusega: „Kas teadsite, et Eesti on ühe elaniku kohta Euroopa kõige suurema süsinikujalajäljega riik?“ Saalist kostab vastu: „Vale! Vale!“ Polli maalib SEI uuringule toetudes pildi tselluloositehasest kui lahendusest Eesti keskkonnaprobleemidele. Musta laega Eestist saab edumeelne roheenergiasse panustaja. See kõlab kuulajatele klassikalise rohepesuna. Jääb üha enam mulje, et vildakatele alustele toetunud süsinikujalajälje uuringut oli vaja teiste kaalukate keskkonnaargumentide vaigistamiseks. Polli kõnekirjutaja on tekstiga vaeva näinud. Lühikese ettekande sisse on pikitud tavalisele Eesti perele antud lubadused paremast ja stabiilsemast tulevikust, päevakajaline hoiatus analoogiatesse reservatsioonidega suhtuda ning ilusad kujundid planeedist, mille oleme saanud laenuks oma lastelt. Paraku pole retoorilistest pingutustest kuigivõrd kasu. Tõenäoliselt kuskil kommunikatsioonibüroos ettevalmistatud teksti maha lugemise eest niigi kriitiliselt meelestatud publiku ees siiruspunkte teenida ongi raske.