Oma teravamatel hetkedel jõudis Loigu ja Manderi vaidlus alati tagasi küsimuse juurde sellest, kui palju fosforit planeeritav tehas vette laseb. Loigu oli väidetavalt võtnud oma arvud Est-Fori infomaterjalidest, mis olid paljude jaoks kahtlased, sest arendajad olid kidakeelsed nii tehnoloogiliste lahenduste kui ka lõpptoodangu osas. Sellises olukorras ei tundunud arvutuskäiguta esitatud arvud kõige usaldusväärsemad. Mander omakorda lähtus eeldusest, et arendajad saastavad täpselt nii palju, kui seadus lubab, ning ametnikud ei hakka neile selleks mingeid kitsendusi seadma. Emotsioonid lahvatasid alles seejärel, kui faktide keeles kõnelemine muutus võimatuks. Faktide keeles kõnelemine muutus võimatuks, sest faktid tõid endaga kaasa terve rea vaikimisi omaks võetud eeldusi. Kui sa lähtud arendajate pakutud arvudest, siis sa oled kinni makstud. Mõistlik on teha arvutusi maksimaalsete piirmääradega, sest ministeerium jätkab ärimeeste ees koogutamist.
Tehase fosforiheitme küsimuses täit selgust saada ongi keeruline. Minister Kiisler rõhutas korduvalt, et piirnormid pannakse paika alles keskkonnamõjude hindamise järel. Virve Sõbra üks peamisi teese juba Teaduste Akadeemia ettekandes oli, et keskkonnamõjude hindamine ei pruugi anda adekvaatseid tulemusi. Tema ja mitmed teised apelli liikmed väidavad mulle, et põhimõtteliselt pole ühtegi arendust, mis oleks keskkonnamõjude hindamise tõttu rajamata jäänud. Sõber võrdleb seda auto tehnilise ülevaatusega: „Kui tuleb turule firma, kes hakkab järjest autosid läbi kukutama, siis ükski klient ei taha selle firma juurde lõpuks minna – eesmärk on võimalikult hõlpsalt läbi saada.“ Teda täiendab Raul Rosenvald, kes on keskkonnamõjude hindajatelt kuulnud, et kui uuringute käigus ilmnevad asjaolud, mille alusel ei saaks midagi rajada, siis otsitakse uued tegijad ning plaan läheb natuke teisel kujul ikkagi läbi. Tõsi, kuskilt mingit statistikat nende väidete kinnituseks leida pole võimalik, mistõttu nimetab Kiisler süüdistusi keskkonnamõjude hindamise ebaobjektiivsuses paranoilisteks vandenõuteooriateks, mis on rohkem EKRE tase.
Kui keskkonnamõjude hindamise aruanne ükskord otsusetegija lauale pannakse, siis võetakse seda suhteliselt kriitikavabalt dokumendina, milla abil saab otsuse ära vormistada.
Kui ma uurin Keskkonnaõiguse Keskuse juristilt Siim Vahtruselt mõjude hindamise kohta, noogutab ta Sõbra ja Rosenvaldi mõttekäikudele kaasa. Praktika on tõepoolest selline, et mõjude hindamine jääb pigemini katki, kui et lõpeb negatiivse otsusega, kuigi ta oskab näiteid tuua ka nende kohta. Ta osutab omalt poolt veelgi suuremale kitsaskohale: „Kui keskkonnamõjude hindamise aruanne ükskord otsusetegija lauale pannakse, siis võetakse seda suhteliselt kriitikavabalt dokumendina, milla abil saab otsuse ära vormistada. Aruanne võib küll olla tõene, aga keskenduda ainult positiivsele ja vaikida maha negatiivse.” See olevat raamistamise ning uurimisküsimuste sõnastamise küsimus, millega tegelevad mõjuhindamise eksperdid, kes aga ise peavad ennast ennekõike arendajate nõustajateks. Vahtrus toetub siin möödunud aastal valminud keskkonnamõjude hindamise uuringule, mille käigus tehtud fookusgrupi intervjuudes ütlesid eksperdid ise siiralt, et nemad peavad oma ülesandeks aidata arendajal välja mõelda, kuidas nende ideed oleks võimalik teostada. Kui siia veel lisada nimetatud uuringu aruandes välja toodud punkt, et ebapopulaarsete otsuste tegemise asemel näeksid avaliku võimu esindajad meelsamini, et otsus tehtaks nende eest ära mõjude hindamise raportis, siis saame kokku kokteili, mis pole kohe kindlasti läbipaistev ega avalikkuse huve vajalikul määral arvestav.
Siit jõuame tselluloosisaaga ühe keskse paradoksini. Teaduste Akadeemia seminaril peetud ettekande lõpetab Sõber mõttega, et vaja on igakülgseid ja põhjalikke teadusuuringuid. Ometi seisavad Tartu teadlased hiljem uuringute läbiviimise vastu. Nad ei soovi teaduse välja pakutud meetoditega tehast puudutavatele küsimustele vastuseid leida. Nad väidavad, et neid meetodeid on võimalik rakendada vildakalt. Kallutatult. Pealiskaudselt. Valesid küsimusi esitades. Valedele lähteandmetele tuginedes. Nad ütlevad ka, et uuringuid on tehtud piisavalt. Vastused on juba kuskil olemas. Öeldi ka seda, et tehase võimalike mõjude hindamiseks tuleks teha võimalikult keerulisi ja kulukaid modelleerimisi. Selliseid, mida keegi kunagi tehase planeerimiseks tegema ei hakka. Selle argumendi järel kõlas tihti paberiservale tehtud arvutuste najal saadud hinnang tehase negatiivse keskkonnamõju kohta. Keeruline muutus korraga jälle lihtsaks. Väideti, et uuringud, mis baseeruvad keskmiste vooluhulkade ja kontsentratsioonide Exceli tabelisse sisestamisel, pole piisavad. Seejärel võeti ise need kontsentratsioonid ja vooluhulgad, efekti mõttes mõnikord ajalooliselt kõige väiksemad, tehti arvutused ja presenteeriti neid ammendavatena. Teadlaste hoiak tundus paljude jaoks arusaamatu. Mis mõttes seisab ülikoolilinn vastu uuringutele?
Uuringufoobiale on mitu selgitust. Esmalt tõepoolest küsimus sellest, mida hakatakse uuringute käigus välja selgitama. „Uuringud olid ju mõeldud selleks, et määrata kindlaks piirkonna taluvusläved: kui palju haisu on lubatud, kui suured muutused tulevad liikluses, kui palju on lubatud Emajõge täiendavalt reostada,“ ütleb Puura. See tähendas kriitikute jaoks ainult üht – tehas halvendab piirkonna keskkonnaseisundit. Vähemalt esialgu kirjeldasid arendajad keskkonnamõjude hindamise protseduuri samamoodi. Kohava ja Polli kirjutavad EMA-le vastuseks saadetud avalikus kirjas, et analüüside ja modelleerimiste käigus pannakse paika maksimaalsed koormused, mida vesikond suudab vastu võtta ilma selle kvaliteediklassi alandamata. Need heitekogused pidid saama keskkonnaloa väljastamisel piirväärtusteks, mida töötav tehas ei tohi ületada. Aga Emajõe kvaliteediklass oli niigi halb ning eesmärk oli seda parandada. Põhimõtteliselt ütlesid arendajad selge sõnaga, et parimal juhul jääb Emajõe seisund samaks.
Teiseks tuleks vastuseisu mõistmiseks minna tagasi ainsate uuringute juurde, mis tehase teemal lõpuks teostati. Esimene neist oli Rakendusuuringute Keskuse CentAR-i koostatud projekti sotsiaalmajanduslike mõjude analüüs ja teine Säästva Eesti Instituudi (SEI) tehase süsinikujalajälje hindamine. Mõlemast uuringust pärinesid väited, mis asetasid tehase üheselt positiivsesse valgusesse. Näiteks jõudsid SEI uuringu koostajad järeldusele, et tehas aitaks vähendada kasvuhoonegaaside teket Eestis praeguse seisuga võrreldes ca 1,6% ja tehase süsinikujalajälg oleks neutraalne. Paraku jäeti hinnangu andmisel arvesse võtmata toote eluea lõpus tekkivad kasvuhoonegaaside heitmed, sest puudus selgus lõpliku toodete portfelli osas. See info oleks teadlaste sõnutsi tehase keskkonnamõju hoopis teistsugusena näidanud. Kriitikute väitel oli tegemist rahvusvaheliselt tunnustatud metoodika pooliku rakendamisega, mis tekitab küsimuse, miks ei saanud sellega oodata momendini, kui tootegrupid on selgunud ning kõik vajalikud sisendandmed arvutuste tegemiseks olemas. Pigem jäi mulje, et uuring teostati turunduslikel eesmärkidel. See on ehe näide sellest, kuidas andmetega on võimalik vajadusel manipuleerida.
CentAR leidis aga, et tehase rajamine kasvataks Eesti SKP-d 1,1–1,4 protsenti, riigile laekuv maksutulu tõuseks aastas 11–12 miljoni euro võrra ning tehas suurendaks Eesti taastuvenergia tootmisvõimsust ligi neljandiku võrra. Selle uuringu põhjal sai tselluloositehas olla Tartule ja Eestile ainult kasulik projekt, mis lisab uusi kõrgepalgalisi töökohti, ergutab tarbimist, tõstab toormaterjali hinda ja suurendab tänu sellele kokkuvõttes ka riigi maksutulu. Ühtegi negatiivset mõju uuringust ei ilmne. Hiljem hakkavad Tartu teadlased esitama küsimusi, mis just võimalikele negatiivsetele aspektidele rõhku panevad. Kui arendajate eesmärk oli leida arve, mis tehasest võimalikult ilusa pildi maaliksid, siis näiteks Ülo Manderi 2018. aasta 16. veebruaril peetud ettekandes linnavalitsuse esindajatele on uurimist vajavate sotsiaalmajanduslike mõjude nimekiri esitatud põhimõtteliselt vastupidiselt lähtekohalt – kaardistada tuleks ebameeldivaid küsimusi, kusjuures on juba aimatav, millised tulevad vastused: haritumad ja kõrgema sissetulekuga inimesed kolivad tehase rajamisel mujale, tõenäoliselt väheneb KOV eelarves tulumaksust laekuv sissetulek, nagu ka kinnisvara hind Tartumaal. Mõlema näite puhul on väärtushinnangud uurimisküsimustesse sisse kirjutatud, halvemal juhul nähaksegi uuringu eesmärgina intuitsioonil põhinevate arusaamade valideerimist. Seega uuring pole iseenesest mingi võlusõna, mis garanteerib objektiivse tulemuse. Ka teadlane on inimene.
Uuring pole iseenesest mingi võlusõna, mis garanteerib objektiivse tulemuse. Ka teadlane on inimene.
Kolmas probleemikimp seostub asjaoluga, et keskkonnamõju hindamine tegeleb – nagu nimigi ütleb – ennekõike keskkonda puudutavate küsimustega. Tartu puhul nõudsid aga mitmed teadlased laiemat sotsiaalsete ja kultuuriliste mõjude arvestamist ning kvantitatiivsete andmete kogumisele lisaks kvalitatiivseid uuringuid. Sooviti vastuseid küsimusele, millised on kogukonna liikmete ootused elukeskkonnale ja kas muutunud oludes saab neid ootusi rahuldada. Rahandusministeeriumis planeeringu eeltöid juhtinud Tiit Oidjärv pole nõus etteheitega, nagu oleks tselluloositehase eriplaneeringu puhul riigil kavas olnud sotsiaalseid ja kultuurilisi mõjusid eirata, nende hindamiseks otsiti suisa eraldi spetsialisti. Küll aga möönab Oidjärv, et seadusandlus keskendub mõjude hindamisel üldiselt looduskeskkonnale. Ühelt poolt on see tingitud töötavate valmislahenduste puudumisest sotsiaalsete ja kultuuriliste mõjude adekvaatseks hindamiseks. Teisalt tulevad sellised rõhuasetused kaasa juba Euroopa Liidu direktiividega. Kui Oidjärv uuris Euroopa Komisjoni ametnikult, millal inimestele ja kogukondadele avalduv mõju direktiivi jõuab, vastati talle, et mitte kunagi. Meil on selleks demokraatlik ühiskond, kus inimesed ise seisavad selle eest, et neile liiga ei tehtaks. „Kaasamise mõte olevatki selles, et aktiivse kodanikuna ütled ise, et sul on probleem,“ selgitab Oidjärv. Seega võiks öelda, et tartlased käitusid igati demokraatlikult ja Euroopa väärtustest lähtuvalt.
Initsiatiiv selleks tuli teadlastelt. Tselluloosisaaga käigus avastasid teadlased sisemise jõu avalike debattide mõjutamiseks. Teadlased olid need, kes oma ekspertiisiga andsid Tartu linnavõimule põhjendused riigi vastu minekuks. Teadlaste sõnavõtud ärgitasid kohalikke oma elukeskkonna nimel võitlema. Apelli näitel marssisid teadlased ka ise otsustajate ette ja proovisid mõjutada poliitika kujundamise protsessi. Nemad muutsid narratiivi tehase ümber. Mitmed planeeringu jätkamist pooldanud inimesed süüdistavad teadlasi aga poliitika tegemises. Teadlaste hirm, et nad ei saa tehase küsimuses enam erapooletult teaduslikke seisukohti esitada, olevat asendunud olukorraga, kus teadlased valisid vabatahtlikult poole ja hakkasid ise poliitikat tegema eesmärgiga planeering peatada. Arutelude politiseerimine on laiem etteheide, mida kasutasid need, kes ütlesid, et otsuse tegemisel tuleks lähtuda uuringutest. Sellise positsiooni järgi ei peaks ühiskondlikke konflikte lahendama mitte arutelu, vaid vastused keerulistele väärtusküsimustele on peidus teadusuuringutes. Tegemist on tehniliste detailidega, mille üle otsustamiseks on vaja teada ainult täpseid arvväärtusi. Kui meil on paigas fosforiheite määr, siis saame seda võrrelda SKP kasvuga ning meil ongi tehase rajamise osas vastus käes!
Tegelikult ei peaks teadlasi süüdistama mitte politiseerumises, vaid poliitikuid katses tselluloositehast puudutavaid diskussioone järjepidevalt depolitiseerida ning delegeerida vastutus müstifitseeritud uuringutele. Valitsuse liikmed ei soostunud lahendama väärtuskonflikti, mis oli tselluloositehase eriplaneeringusse sisse kirjutatud. Väärtuspõhist vaidlust ei saa aga otsustajate eest lahendada ekspert, kuigi see oleks kahtlemata mugav. Me ei saa kunagi teada, kas uuringufaasi järel oleks valitsus hakanud antud küsimuses poliitilist debatti pidama, kui aga meenutada mõjude hindamise uuringu peamisi leide ning eriplaneeringuga seotud ministrite retoorikat, siis võib pigem eeldada vastupidist. Õnneks hakati valitsuse eest pidama seda debatti kohalikes omavalitsustes.