Arendajatele vastu tulemine toob siinkohal kaasa järjekordse juriidilise mitmetimõistetavuse. Seaduse järgi kaheetapilise eriplaneeringu esimene faas on asukohavalik. Selleks peaks eri asukohti omavahel võrdlema. Hiljem väitsid ministeeriumi ametnikud küll järjekindlalt, et omavahel hakataksegi võrdlema 52 asukohta. Lihtsalt need piirnesid juhtumisi kõik sama veekoguga ja asusid üksteisele võrdlemisi ligidal. Hilisemad tehase kriitikud oleksid soovinud näha, et kaalumisele võetaks lisaks Emajõele ka Pärnu ja Narva jõgi ning lisaks keskkonnamõjule tehtaks eriplaneeringu raames mh ära ka majanduslikud arvutused tehase tasuvuse kohta igas piirkonnas – alles seejärel saab hakata asukohti omavahel järjestama. Praegu juhtus aga nii, et arendaja oli osa eriplaneeringu jaoks tarvilikke uuringuid iseseisvalt juba eelnevalt koostanud ja kasutas saadud tulemusi valitsuse survestamiseks, et asukohavaliku etapis oleksid laual ainult nende jaoks majanduslikult meelepärased variandid. Veel enam, kui hiljem heideti Tartu linnavõimule ja teadlastele ette, et Emajõe välistamine ilma uuringuteta ei kõlba kuhugi, siis keskkonnaministeerium välistas Pärnu jõe ilma ühegi uuringuta. Argumente oli kooskõlastuskirjas kordades vähem, kui neid hiljem Emajõega seoses esile kerkis. Ametnike õnneks sai kooskõlastamisega tegeleda vaikselt e-kirju põrgatades.
Kui aga tõepoolest tundus mõistlik asukohavalikul lähtuda majanduslikest kaalutlustest, mistõttu lõpuks kaks alternatiivset piirkonda nimekirjast maha tõmmati, siis jääb arusaamatuks, miks riik sel hetkel – kui oli näha, et riikliku eriplaneeringu esimene etapp on muutumas farsiks – arendajatele mõnda alternatiivset planeeringuliiki välja ei pakkunud. Geoinformaatiline analüüs pidi andma puidutöösturitele vastuse, milline neist 52 Emajõe-äärsest asukohast on majanduslikus mõttes kõige magusam. Selles asukohas oleks võinud algatada kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu. Põhjendused, nagu oleks mitmes omavalitsuses korraga planeeringu algatamine olnud ühiskonda eksitav, tunduvad otsitud, kuna sama saaks öelda kogu senise tselluloositehase eriplaneeringu algatamise menetluse kohta. Pomerants leiab Väimela kanala näitel, et sõltumata planeeringu liigist oleks lõpptulemus jäänud samaks – palju emotsioone, vähe teadmisi. Ta kahtleb, kas niivõrd keeruka projekti puhul oleks omavalitsusel olnud üldse sellist kompetentsi, mida arendajatele ja konsultantidele tasakaaluks vastu pakkuda. Ministeeriumis oleks seda leidunud rohkem.
Eriplaneeringu mõte oli vaagida, kas arendajate majanduslik kaalutlus kaalub üles võimaliku keskkonnakahju. Näiteks Tartu maavalitsus, kes omapoolses arvamuses eriplaneeringu algatamise kohta soovitas ala laiendada Ida-Virumaale, põhjendab seda Peipsi ja Läänemere erineva reostustaluvusega. Kui toormaterjali transport Kirde-Eestisse on kallim, siis suuremad kulutused Emajõe-äärsetele puhastusseadmetele võivad selle efekti nullida. Maavalitsus vihjab kummastavale olukorrale, kus kuskil olid ettevõtja majanduslikud kalkulatsioonid, mis aitasid välistada füüsiliselt ja funktsionaalselt sobivaid piirkondi, kuid teisalt ei avaldatud kuni lõpuni välja, mida mõistetakse termini all „kõige moodsam tehnoloogia“ või milliseid puhastusseadmeid hakatakse kasutama. Ka need peaksid olema arvutuskäikude osad, mis muudab tasuvusanalüüside lahtisidumise keskkonnamõjude hindamisest meelevaldseks.
Est-Fori projekti puhul pärinesid kõik arvud arendajatelt. Riigil polnud ette näidata arvutusi majanduslike argumentide vaidlustamiseks.
Õpetlik on siinjuures ka praegu arutluse all olev Helsingi-Tallinna tunneli eriplaneering. Tegu on eraarendajate initsiatiiviga, millele riik pole seni rohelist tuld andnud. Selle asemel nõuab rahandusministeerium tunneli äriplaani kohta järjest uusi ja detailsemaid andmeid. Põhjuse selleks annab MKM-i tasuvusanalüüs 2018. aastast, mis prognoosis kordades väiksemaid reisijate ja kaubavedude numbreid. Niisiis riigil on tunneli arendajatele vastu panna omapoolsed arvutuskäigud, mis annavad aluse kriitiliste küsimuste esitamiseks. Est-Fori projekti puhul pärinesid kõik arvud arendajatelt. Riigil polnud ette näidata arvutusi majanduslike argumentide vaidlustamiseks. Mikli leiab, et eelvaliku jaoks oleks riik võinud ise tellida mingi tasuvusanalüüsi, nagu seda Rail Balticu puhul tehti (siinkohal tasub muidugi mainida, et ükski tasuvusanalüüs pole Rail Balticu kriitikuid vaigistanud ja võimalik, et analüüsist endast oleks kujunenud hiljem kriitikaobjekt).
Episood nr 4 ehk kuidas reostust normaliseerida
Miljardiprojekti eestvedajad olid teinud valiku Suur-Emajõe kasuks teadmises, et Emajõe keskkonnaseisund on hinnatud halvaks. Est-Fori 2016. aastal valminud eeltööde dokumendis on alapeatükk „Emajõe seisund“, kus peamised probleemid kenasti üles loetud. Kuigi avalikkusele edastati sõnumeid keskkonnasõbralikust tehasest, siis paralleelselt võis terav vaatlejasilm tuvastada märke tselluloositööstusega kaasneva reostuse normaliseerimisest.
Nädalapäevad enne eriplaneeringu algatamist ilmub riigihangete infosüsteemi pealtnäha täiesti tavaline keskkonnaministeeriumi hange. Ministeerium soovib tellida analüüsi ühele Euroopa Liidu veepoliitika direktiivi artiklile. Täpsemalt soovitakse teada, mis juhtudel võib pinnaveekogu seisundiklass langeda. Kõigil liikmesriikidel on seadusest tulenev kohustus veekogude seisundit hinnata ning pikemas perspektiivis tagada hea seisundiklass. Emajõe seisundiklass oli eri põhjustel hinnatud halvaks. Nüüd tundis keskkonnaministeerium miskipärast huvi erandite kehtestamise vastu antud valdkonnas. Keskkonnaministeeriumi väitel algatati hange seoses uue veeseaduse koostamisega. Samas teatab Est-Fori konsultant Juhan Ruut 2017. aasta 7. novembril riigikogu keskkonnakomisjoni istungil, et juhul, kui uuringutest peaks selguma, et Suur-Emajõe vee kvaliteet halveneb, tuleb erandit taotleda Euroopa Komisjonist. Tehase kriitikud viivad need kaks juhtumit hiljem omavahel kokku. Pilt, mis avaneb, ei ole ilus. Tundub, et riik otsib juriidilisi õigustusi Emajõe reostamiseks veel enne, kui uuringud on alanud.
Et miljardiprojekti rajamiseks üritatakse taganeda Euroopa Liidu ees võetud kohustusest Emajõe veeseisundit parandada, vihjab ka 2017. aasta suvel valminud eriplaneeringu lähteseisukohtade ja mõjude hindamise väljatöötamiskavatsuse (VTK) eelnõu. Ka see dokument mainib erandi seadmise võimalust, kui kavandataval tegevusel on negatiivne mõju veemajanduskava eesmärkidele, millest peamine puudutab seisundiklassi. Olgu siinkohal küll märgitud, et samas eelnõus leidub mh ka lause: „Emajõe ja Peipsi järve veekogumi seisundiklass ei tohi veevõtu ja heitvee ärajuhtimise tulemusel muutuda halvemaks.“ Euroopa Liidu ees olime aga võtnud märksa ambitsioonikama eesmärgi seda parandada.
Otsus eriplaneeringu algatamiseks oli Est-Fori jaoks Pyrrhose võit – eesmärk küll saavutati, aga ise laoti ka vundament hilisemale protestile.
Nimetatud eelnõus räägitakse muudest planeeritava tselluloositööstusega mitte seotud meetmetest, mis vähendavad tehase rajamisega kaasnevat võimalikku mõju. Mitmed eriplaneeringu jätkamist pooldanud inimesed räägivad mulle samuti võimalusest tehase keskkonnamõju muud moodi kompenseerida, näiteks Tartu linna puhastussüsteeme paremaks timmides. Oidjärv sai asjast aru nii, et kusagil mujal paremaid puhastusmeetmeid rakendades on võimalik tehase keskkonnamõju tasakaalustada. Kiisler selgitab seda loogikat pikemalt: „Kui mingit ainet tuleb põllu pealt 100 ühikut või kuskilt torust kolm ühikut, siis on küsimus, milline on optimaalsem tegevus, et EL-i eesmärke saavutada. Valitsus oleks saanud esitada arendajatele tingimuse, et kui lisatakse kolm ühikut reostust, siis peavad nad kümne ühiku võrra hajareostust mujalt kokku koguma.“ Keskkonnaministeeriumi esindajate väitel oli tegemist alternatiivsete meetmetega, mida sooviti analüüsida selleks, et kõik võimalused oleksid hiljem laual.
Loetletud episoodide probleemsus väljendub enamasti tehnilistes detailides, mis on olemuslikult kuivad ja keerulised. Need on tihti peidetud dokumentidesse, mille peale inimene tänavalt mitte kuidagi juhuslikult ei satu. Ja üks dokument moodustab ainult ühe killu sellest raskesti läbi näritavast mosaiigist, mis pealegi kippus mattuma sügavale avalikkust uinutava PR-juttu alla. Nende kildude süstematiseerimine oleks võinud olla ajakirjanduse ülesanne, kuid meedias käsitleti probleemseid episoode reeglina eraldi. Mõnda siin mainitud episoodi pole ajakirjandus kordagi kajastanud. Seetõttu seisnes ka tehase suhtes skeptiliste kodanikuaktivistide töö esialgu kõikide pusletükkide kokku kogumises ja hindamises. Signaal tuli esmalt mürast puhastada. Küll aga võib öelda, et otsus eriplaneeringu algatamiseks oli Est-Fori jaoks Pyrrhose võit – eesmärk küll saavutati, aga selle saavutamist ilmestanud poliitilise käteväänamisega laoti ise ka vundament hilisemale protestile. Kogu eelnev töö avalikkuse meelsuse kujundamiseks visati sellega prügikasti.
Siiani oli arendajate projekt kulgenud viperusteta, kuigi taustal on metsast kostnud juba mõnda aega sõjatrummide helisid. Metsast tulebki esimene vastulöök. Kaks päeva pärast eriplaneeringu algatamist korraldab kodanikuliikumine Eesti Metsa Abiks Tartu Raekoja platsil esimese tehasevastase meeleavalduse. Erksama meelega inimesed on miljardi lummusest juba vabanenud.